Kniha obdržela tři nominace v soutěži Nejkrásnější česká kniha
roku 2019, z nichž jednu proměnila a získala 1. cenu v kategorii
vynikající polygrafické zpracování – a to díky zejména extrémně
složitému litografickému tisku. Kamenotiskař Petr Korbelář stál
spolu s Janem Švankmajerem před obtížným technologickým úkolem,
jak litograficky zpracovat koláž. Obtisky novinového papíru byly
na litografický kámen přeneseny prostřednictvím digitálního skenu
a zbytek koláže Jan Švankmajer ručně dokreslil tradiční
litografickou technikou v několika vrstvách dle počtu použitých
barev.
Na papír Fedrigoni Palatina Avorio vytiskla texty písmy Fazeta
Andreje Dieneše, BC Brief Matyáše Machata a Adieu Kennetha
Knutsena tiskárna Indigoprint.
Surrealistický text Vratislava Effenbergera doplněný čtyřmi
originálními signovanými litografiemi z dílny Jana Švanmkajera
vychází na podzim 2019 jako pátá kniha edice Bonaventura
nakladatelství Teapot v limitovaném počtu 150ti kusů.
Při četbě textu Vratislava Effenbergera, Vzpoura sládků, si možná
mnohý čtenář položí otázku, v čem je vlastně surrealistický.
Nenacházíme v něm žádná bizarní básnická přirovnání, děj je
přirozeně rozvíjen od svého počátku až ke šťastnému (?) vyústění,
dialogy vystihují své charaktery tak plasticky, že by to mohl
autorovi leckterý scénárista závidět. Vlastní zápletka je
samozřejmě absurdní, ale i tato absurdita připomíná spíše než
surrealismus obyčejnou frašku. Effenberger je přitom považován za
představitele poválečného surrealismu, a to dokonce za
představitele nejvýznamnějšího.
Jeden z přihlížejících k Zatofkaňukovi:
Hele, Tondo, neser se s ním!—Stejné pude na vrata.— Dole už čekaj
ženský s kladivem a s hřebíkama… Zatofkaňuk: Počkej, musí to jít podle
správna… Jedna z přihlížejících: To bysme se
nedočkali. Eště máme dneska Bouzov a Hořátev. Jiná z přihlížejících: V Hořátvi je jen
sladovna… tam není pivovar. Jiná z přihlížejících: To je jedno…
Zatofkaňuk pokyne: Tak ho popadněte a
dem!
Několik osob se chopí sládka Kaplana a nesou ho, kvičícího, ke
dveřím.
Základní skutečností, ze které vychází surrealismus, je rozpor
mezi člověkem a světem, mezi jeho potřebou vlastního
sebeuskutečnění i slasti a nehostinností okolní reality kladoucí
lidskému štěstí překážky. Abstraktně filosoficky lze tuto situaci
vyjádřit jako kontradikci mezi subjektem a objektem. Jako taková
nestojí výhradně v jádru surrealismu, ale i mnoha dalších
světonázorů.
Radostná podmanivost surrealistické zkušenosti se ukázala nejenom
jako to, co nám dává zakusit vnitřní i vnější skutečnosti ve
splynutí s námi samými, ale také jako to, co nám pomáhá překonat
překážky, které způsobuje naše trápení, ať už jsou společenského
nebo osobního rázu.
Krabice knihy, na které je natisknuta pátá litografie, je
netradičně vyvedena v osmi barevných provedeních. Krabice byly
potisknuty v tiskařské dílně Petra Korbeláře stejně jako
litografie barvami namíchanými stejně, jako při tvorbě litografií,
z jejichž barevnosti vycházejí. Od každé barvy je tak k dispozici
pouze okolo 20ti výtisků.