Kniha obdržela tři nominace v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2019, z nichž jednu proměnila a získala 1. cenu v kategorii
vynikající polygrafické zpracování – a to díky zejména extrémně složitému litografickému tisku. Kamenotiskař Petr Korbelář stál spolu s
Janem Švankmajerem před obtížným technologickým úkolem, jak litograficky zpracovat koláž. Obtisky novinového papíru byly na litografický
kámen přeneseny prostřednictvím digitálního skenu a zbytek koláže Jan Švankmajer ručně dokreslil tradiční litografickou technikou v
několika vrstvách dle počtu použitých barev.
Na papír Fedrigoni Palatina Avorio vytiskla texty písmy Fazeta Andreje Dieneše, BC Brief Matyáše Machata a Adieu Kennetha Knutsena
tiskárna Indigoprint.
Surrealistický text Vratislava Effenbergera doplněný čtyřmi originálními signovanými litografiemi z dílny Jana Švanmkajera vychází na
podzim 2019 jako pátá kniha edice Bonaventura nakladatelství Teapot v limitovaném počtu 150ti kusů.
Při četbě textu Vratislava Effenbergera, Vzpoura sládků, si možná mnohý čtenář položí otázku, v čem je vlastně surrealistický.
Nenacházíme v něm žádná bizarní básnická přirovnání, děj je přirozeně rozvíjen od svého počátku až ke šťastnému (?) vyústění, dialogy
vystihují své charaktery tak plasticky, že by to mohl autorovi leckterý scénárista závidět. Vlastní zápletka je samozřejmě absurdní, ale
i tato absurdita připomíná spíše než surrealismus obyčejnou frašku. Effenberger je přitom považován za představitele poválečného
surrealismu, a to dokonce za představitele nejvýznamnějšího.
Jeden z přihlížejících k Zatofkaňukovi:
Hele, Tondo, neser se s ním!—Stejné pude na vrata.— Dole už čekaj ženský s kladivem a s hřebíkama… Zatofkaňuk: Počkej, musí to jít podle správna… Jedna z přihlížejících: To bysme se nedočkali. Eště máme dneska Bouzov a Hořátev. Jiná z přihlížejících: V Hořátvi je jen sladovna… tam není pivovar. Jiná z přihlížejících: To je jedno…
Zatofkaňuk pokyne: Tak ho popadněte a dem!
Několik osob se chopí sládka Kaplana a nesou ho, kvičícího, ke dveřím.
Základní skutečností, ze které vychází surrealismus, je rozpor mezi člověkem a světem, mezi jeho potřebou vlastního sebeuskutečnění i
slasti a nehostinností okolní reality kladoucí lidskému štěstí překážky. Abstraktně filosoficky lze tuto situaci vyjádřit jako
kontradikci mezi subjektem a objektem. Jako taková nestojí výhradně v jádru surrealismu, ale i mnoha dalších světonázorů.
Radostná podmanivost surrealistické zkušenosti se ukázala nejenom jako to, co nám dává zakusit vnitřní i vnější skutečnosti ve splynutí
s námi samými, ale také jako to, co nám pomáhá překonat překážky, které způsobuje naše trápení, ať už jsou společenského nebo osobního
rázu.
Krabice knihy, na které je natisknuta pátá litografie, je netradičně vyvedena v osmi barevných provedeních. Krabice byly potisknuty
v tiskařské dílně Petra Korbeláře stejně jako litografie barvami namíchanými stejně, jako při tvorbě litografií, z jejichž barevnosti
vycházejí. Od každé barvy je tak k dispozici pouze okolo 20ti výtisků.