Mědirytina je technika z 18. století, používaná pro tisk ilustrací
i map. Kresba je vyhloubena v mědi, proto jde o techniku tisku z
hloubky, při níž barva je vetřena do rytých prohlubenin mědi, z
povrchu se stírá a při otisku se přenáší z vyrytých čar na papír
při velkém tlaku. Mědirytiny musely být tištěny odděleně od textu,
jenž měl vystouplý reliéf. V jednom tisku nebylo možno použít
součastně tisk z výšky a tisk z hloubky. Mědirytiny proto tvořily
samostatné obrazové přílohy textových děl a byly použity při tisku
map. Dnes se mědirytiny používají pouze jako umělecké grafické
techniky, v průmyslové polygrafii se z originálu mědirytin
netiskne. Otisky původních mědirytin se stále reprodukují a
tisknou moderními tiskovými technikami.
(Text je krátká ukázka z bakalářské práce Aleny Skřivánkové pro
Katedru mapování a kartografie FS ČVUT.)
Techniky tisku
Mezzotinta je grafická technika, jde o tisk z hloubky. Vznikla v
17. století v Německu. V roce 1642 ji objevil grafický samouk,
důstojník Ludwig von Siegen z Hessenu. Tato technika umožnila
umělcům dávno před akvatintou zaplnit celou tiskovou plochu
libovolně odstupňovanou barvou. Mezzotinta je jednou z
nejpůsobivějších grafických technik – výsledné dílo rozehrává
celou škálu sametových odstínů zvolené barvy. Vrcholu dosáhla
mezzotinta v Anglii v 18. století. Mezzotinta je technika tónové
rytiny, při které se kresba modeluje vyškrabáváním, tedy
vysvětlováním tmavé plochy měděné nebo mosazné desky, která je
hustě ozrněna. Měděná deska se co nejjemněji rozzrní pomocí
skobliny (polokruhový nůž, hustě špičatě ozubený). Je třeba
trpělivě a mnohokrát přejíždět skoblinou všemi směry po desce.
Toto skoblení trvá dlouho a vyžaduje nemalou zručnost. Je také
potřeba dbát na pravidelnost zrnění. Ozrněný povrch se přetře
slabým nánosem řídké tempery nebo se do něj vetře tisková čerň
smíšená s lojem. Bílou křídou se pak rozvrhne kresba nebo se
přepauzují obrysové kontury přípravného náčrtu. Poté se zrnka kovu
odškrabují škrabátkem a deska se nakonec uhladí hladítkem. Kresba
se buduje prosvětlováním z tmavé ozrněné plochy – postupně přes
půltóny k nejsvětlejším partiím. Provádí se to větším či menším
seškrabáváním a vyhlazováním zrna v místech, které mají tisknout
světleji. Čím nižší je zrno, tím méně tiskové barvy udrží – na
místech zcela vyhlazených se barva nezachycuje vůbec – vycházejí
při tisku bílá. Zrno se seškrabává trojhrannou ocelovou škrabkou.
Nazrněná destička se při tisku poměrně rychle opotřebovává a
sametová hloubka mezzotinty se postupně ztrácí, takže skutečně
kvalitních tisků dá tato grafická technika omezený počet kusů.
Dnes ji umělci pro její obtížnost a časovou náročnost téměř
nepoužívají, nebo jen jako doplňkovou v kombinaci s jinou
technikou.
(Text je zkrácené heslo mezzotinty ze stránek art-tour.cz.)